De her spørgsmål SKAL din hjemmeside besvare

Hvad fortæller din hjemmeside om din virksomhed? Den fortæller nok noget, men fortæller den nok?

Design er vigtigt for at pakke tingene ind og gøre hjemmesiden brugervenlig. Det er selvfølgelig vigtigt at hjemmesiden giver mening for brugeren rent visuelt. Men hvis det indhold der søges slet ikke findes, så kan det være det samme. Her er 5 spørgsmål din hjemmeside SKAL besvare.

Hvem er du?

Først og fremmest skal man hurtigt kunne gennemskue hvem du er. Hvad hedder firmaet?

Her spiller den visuelle identitet ind. Det visuelle udtryk skal hjælpe med at afkode afsenderen, altså din virksomhed. Men logoet er selvfølgelig også en vigtig del og det skal være placeret et centralt sted på siden. Der skal altså ikke være nogen som helst tvivl om hvilken hjemmeside en potentiel kunde besøger.

Hvad kan du?

Det er naturligvis essentielt at forklare hvad din virksomhed kan tilbyde. Hvilke produkter eller services tilbydes der? Altså hvilke behov kan du hjælpe kunder med?

Det skal være klart og tydeligt allerede på forsiden af hjemmesiden. Så kan besøgende hurtigt afkode om du kan hjælpe dem. Derfor er det vigtigt med både tekst og billeder, at vise alt det du kan.

Hvis du er tømrer, skal hjemmesiden afspejle dette. Det kan være billeder af et arbejdsmiljø, træ, værktøj osv. Teksten skal fortælle hvad du tilbyder af jobs og hvorfor man bør vælge dig. En idé er også at oprette et menupunkt der hedder “Vi tilbyder” eller “Services”. Her kan du inddele siden efter dine arbejdsområder. Så kan en potentiel kunde let afkode om du kan hjælpe med deres problemstilling. Det kan også være en idé at vise nogle af de projekter du er særlig stolt af.

Hvor er du?

En besøgende på din hjemmeside har ofte behov for at vurdere om de er havnet det rigtige sted. Så bor man på Sjælland vil man måske foretrække en virksomhed der er indenfor rækkevidde – rent fysisk. Her er det vigtigt at man hurtigt kan afkode hvor virksomheden holder til. Vurderingen omfatter om du tilbyder det rigtige produkt eller de rigtige services, i det område den besøgende leder efter det. Det er selvfølgelig ikke så essentielt hvis du sender produkter via en webshop, men mere hvis det drejer sig om et håndværk eller en anden service. Det er dog stadig rart at vide hvor ens varer bliver sendt fra.

Det mest normale sted at afsløre placeringen af din virksomhed, er i bunden af siden (footer). På den måde er oplysningen altid tilgængelig uanset hvilken side man befinder sig på. Det er også udbredt at anvende et kort der gennem Google Maps viser den konkrete placering. Her er fordelen at placeringen er visualiseret og det er muligt at få en rutevejledning.

Hvorfor skal man vælge dig?

Vi er vant til at søge informationer på internettet. Vi søger svar på alverdens spørgsmål. Kan din hjemmeside ikke give det ønskede svar, er det let at gå tilbage og klikke på næste link i Google-søgningen. Det er værd at tænke over. Ofte leder potentielle kunder efter svar de ikke engang selv er klar over. Hvorfor skal man vælge din virksomhed? Fordi du yder god service, allerede på din hjemmeside, ved at besvare vigtige spørgsmål.

Det er en god idé at notere hvad folk ofte spørger dig om på mail, telefon og personligt. Herefter kan du svare på dette på hjemmesiden, evt. via en FAQ (Frequently asked questions).

Hvordan kan man kontakte dig?

Vi har gemt det vigtigste til sidst. Når de ovenstående spørgsmål er besvaret, mangler der blot en sidste væsentlig ting. Du har forklaret hvem du er, hvad du kan, hvor du holder til og hvorfor man skal vælge dig. Nu skal du kontaktes.

Det er væsenligt for din virksomheds eksistens, at kunder let kan afkode hvordan de kan tage kontakt. Det gør man oftest ved hjælp af en kontakt-side. Du har som tidligere nævnt kontaktoplysninger stående i footeren, men det er en fordel at navngive et menupunkt “Kontakt”. Her kan du samle alle relevante kontaktoplysninger, såsom mail, telefonnummer og adresse. Det vil også give god mening at smide Google Maps kortet ind her. Sørg for at dine oplysninger linker. Det betyder, at når man klikker på e-mail adressen, åbnes mailprogrammet med en ny e-mail klar, hvor din adresse allerede er indtastet som modtager. Og når man klikker på telefonnummeret på en mobiltelefon kan man ringe direkte op. Sørg også for at have en kontaktformular på hjemmesiden, så besøgende kan udfylde med en forespørgsel eller et spørgsmål. På den måde skal man ikke forlade din hjemmeside for at kontakte dig, Det er der mange der foretrækker – og det bør du udnytte.

Er der tale om en webshop, kan en live-chat være en simpel og effektiv måde at møde kunderne på. Det kræver dog du har en kundeservice medarbejder parat ved tasterne.

Besvarer din hjemmeside de 5 spørgsmål? Hvis du er i tvivl kan du altid spørge os. Vi analyserer din hjemmeside og fortæller dig hvor den kan forbedres.

Kontakt os her

...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Pin It on Pinterest